Making Philosophy simple by means of Formal Epistemology – Heraklit

From Miscellaneous/Vermischtes:

It is just the real or the logical movement itself.

Identity consists in the function of movement itself.

There is a logos or a logical function in the modern (input/output-) sense (like e.g. nowadays in Excel ‚fx‘) that has as its output a whole function/predicate or an identity.

In metaphilosophical terms: this function has a philosophy as its output.

This is the logos or function of Heraklit.

Taking the notion of a logical function or predicate which you can name Heraklit works like a negative image in the sense of a photo (=function) that is displayed with a reverse color spectrum.

So, what is visible on this „logical photo“ is the relation of or the movement fom input to output – something we normally do not see as we take the relation of input and output to be a static relation like in a formal argument or a proof.

For Heraklit it is the movement from the argument or input to the output what is identical (or, as we shall see: … what is non-identical). Therefore, the „normal“ function itself is only the output of this movement or function.

Now, one can ask if there are many of these movement-functions or if there are different movement-functions. This question can be handled in terms of identity:

The „normal“ function or predicate like ‚is a book about logic‘ has a name, here the name ‚book about logic‘. Therefore it has an identity in the sense that it can be addressed by this name. Moreover, it is self-identical in the sense that the function ‚is a book about logic‘ = ‚is a book about logic‘.

If there were many of these movement-functions of Heraklit or if there were different movement-functions of Heraklit then they would be identical and self-identical. Since self-identity is itself a function (with input and output) these many or different movement-functions of Heraklit which consist only in this movement from input to output could not be this movement-functions of Heraklit as they would be „normal“ self-identical functions (since being different).

Therefore, the movement-function of Heraklit is not self-identical, or for short: it is non-identical.

Heraklit can claim that the non-identical function, or for short: the non-identical is a function which underlies all or every „normal“ self-identical function(s). (Therefore it serves as a foundation which is none.)

Von der Kategorie Vermischtes/Miscellaneous: „Es ist die Bewegung selbst, (ontologisch, oder ontisch), wasserfall, gleicher fluss heraklit
Nach wikipedia-Artikel zu Heraklit:
Identität ist die Funktion der Bewegung.
Funktionszusammenhang: es gibt eine funktion/logos, deren werte/ergebnisse identitäten (das mit-sich-selbst-identische)/individuierbare bedeutungen (Philosophien) sind
(Was sind die identitätskriterien von …)“

Heraklit kann man sich mit Bezug auf den modernen Funktionsbegriff vorstellen wie ein Negativ-Bild bei dem die Farben umgekehrt oder invertiert sind, quasi wie ein logisches Negativbild.

2 Kommentare zu „Making Philosophy simple by means of Formal Epistemology – Heraklit

  1. Warum schrieb ich unter Vermischtes/Miscellaneous, dass es sich hier um eine auditive Orientierung handelt?
    – Weil die Ohren durch ihre ständige oder dauernde Aktivität nicht auf Identität gepolt sind.
    Würden sie, wie z. B. die Augen darauf gerichtet sein, Etwas auszumachen, dann würden die Ohren durch ihre andauernde Aktivität unser Nervenkostüm überlasten.

    Vielleicht lassen sich also, ähnlich wie im Falle von Zeit und logischem oder bedingungsmäßigem Wahrheitstransfer, die verschiedenen Funktions- oder Identitäts- oder Nicht-Identitätsbegriffe den verschiedenen Sinnesorganen zuschreiben.
    (Das rückt die Idee des Quantum-logos in ein anderes Licht.)

    Why an auditive orientation as written in „Vermischtes/Miscellaneous:
    – Because it is not the case that we can turn off our ears. Therefore, if our ears were about determining things as in case of our eyes e.g. then our nerves would be overloaded.

    So, probably, similar to the case of time and transmission of truth from premise to conclusion, we can correlate the different logos-conceptions (or the different conceptions of a function) or the different conceptions of identity or non-identity to the sense organs.
    (Hence, the Quantum-Logos appears in a different light.)

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  2. Interessant ist es, diesen Heraklit-Logos für seine eigene (persönliche) Identität zugrunde zu legen.
    Auch was unsere Funktionen, auch unsere beruflichen Funktionen, im Alltag angeht, an denen wir ja allzu oft kleben oder hängen bleiben in dem Sinn, dass diese Funktionen statisch sind und Bewegung oder das Dynamische verhindern.

    Vergleiche die Frage:
    Und, was machen sie?
    – Ich bin [Name einer Berufsbezeichnung, einer Funktion].

    It is interesting to take this Heraklit-Logos as a basis for your own personal identity – also regarding our functions, including our occupational or jobwise functions in everyday life since we (tend to) stuck on these functions in the sense that these functions are static and prevent movement and dynamicity.

    Compare the question:
    What are you doing?
    – I am an [name of job/name of a function].

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